strona główna

numer 57

Czapla dla dwojga



  Budowę drugiego prototypu "Czapli" o znakach SP-1595 ukończono w marcu 1954 r., jego oblotu dokonał Adam Zientek. Równocześnie prowadzono prace z pierwszym prototypem, zmiany konstrukcyjne dotyczyły nadal obszaru kabiny, głównie w obrębie rozmieszczenia infrastruktury urządzeń pokładowych i dodatkowego doposażenia w bagażnik i kieszeń brezentową. Usunięto wyważenie rogowe steru kierunku, oprofilowano końce zastrzałów podskrzydłowych i zmieniono położenie hamulców aerodynamicznych. Po wprowadzeniu wszystkich zmian na obu prototypach uznano, że właściwości lotne i komfort pracy załogi poprawiły się na tyle, że szybowiec można skierować do produkcji. Dokumentację seryjną przekazano do ZSLS Krosno, gdzie wykonano pierwszą partię szybowców oznaczonych jako SZD-10bis "Czapla bis 1" (SP-1470 - SP-1488). Po oblocie pierwszego seryjnego egzemplarza, dokonano kilku jeszcze drobnych zmian w dokumentacji fabrycznej, głównie w obrębie instalacji sterowania szybowcem. Tak zmodyfikowana wersja otrzymała oznaczenie SZD-10bis A "Czapla A". Uwzględniając duże zamówienie złożone z APRL, dalszą fabrykację zlecono prężnie rozwijającym się ZSLS we Wrocławiu, gdzie zbudowano 115 egzemplarzy. Dodatkowe 21 sztuk "Czapli bis" wykonały Wojskowe Zakłady Remontowe nr 4 Łodzi. Łącznie zbudowano 157 "Czapli".



wstecz