strona główna

numer 37

Su-20 w Polsce



  Po podjęciu decyzji o zakupie tego samolotu dla polskiego lotnictwa wojskowego, w drugiej połowie 1973 r. wytypowano grupę pilotów do przeszkolenia na "super technikę", jak nazywano wówczas samolot Su-20. Na początku 1974 r. 10 wytypowanych pilotów i 34 techników wyjechało do bazy lotniczej w Krasnodarze na 3-miesięczne przeszkolenie. Pod koniec szkolenia wydarzyła się katastrofa, w której zginął kpt. pil. T. Kołodziejek, pil. I klasy z nalotem ponad 2500 godzin. W kwietniu 1974 r. wszyscy powrócili do kraju, a w tydzień później (26 kwietnia) w Powidzu, na lotnisku stacjonowania 7. BLBO (7. Brygada Lotnictwa Bombowo-Operacyjnego) wylądowało 6 fabrycznie nowych Su-20 z 66 serii produkcyjnej (nr fabr. 6601 do 6606, mających odpowiednio numery taktyczne od 01 do 06). Pierwsze loty na nowym sprzęcie wykonano już kilka dni później. Dla powidzkiej jednostki rozpoczął się nowy okres w jej funkcjonowaniu.



wstecz