Po-2/CSS-13
 

    Samolot szkolny U-2, później znany jako Po-2, rozpoczął swoją wspaniałą karierę w 1929 roku i trwała ona nieprzerwanie do lat siedemdziesiątych XX wieku. Początkowo używany w radzieckim szkolnictwie i lotnictwie sportowym, w latach wojny znalazł szerokie zastosowanie jako samolot bojowy, łącznikowy i sanitarny. Budowany w wielu odmianach i w dużych ilościach, od 1944 roku znalazł się też na wyposażeniu lotnictwa polskiego.
    Ogromne potrzeby rozwijającego się lotnictwa w Polsce po II wojnie światowej wymogły na przemyśle krajowym produkcję samolotu o podobnych zaletach jakie posiadał Po-2. Wybrano wariant najprostszy, czyli produkcję licencyjną typu już sprawdzonego. W Centralnym Studium Samolotów (CSS) w Warszawie opracowano dokumentację licencyjną Po-2 i w 1949 roku ruszyła produkcja samolotu oznaczonego CSS-13. W 1954 roku wyprodukowano pierwsze egzemplarze wersji sanitarnej S-13. Ogółem w Polsce używano ponad dwustu Po-2 i wyprodukowano ponad 600 samolotów CSS-13/S-13. Do dzisiaj zachowało się kilka tych samolotów w Polsce, a przez pilotów i nie tylko wspominane zawsze z ogromną sympatią.

Wojciech Sankowski



(big photo 138 KB)
(big photo 136 KB)
(big photo 125 KB)
(big photo 153 KB)

(big photo 141 KB)
(big photo 137 KB)
(big photo 117 KB)
(big photo 119 KB)

(big photo 116 KB)
(big photo 135 KB)
(big photo 123 KB)
(big photo 130 KB)



zestaw 2